2010. február 12., péntek

Tudásháló másképpen

Nincs új a nap alatt. A tudáshálóról nekem az jut eszembe, hogy 35 évvel ezelőtt 1975-ben az egyetemi szakdolgozatomat is tudáshálókról írtam (Operációkutatási módszerek a tanterv kialakításában), majd 5 évvel később 1980-ban ugyanezt a témát fejlesztettem tovább egy tudományos dolgozatban Tananyagelrendezés számítógéppel címmel.

Ezek a hálók azonban nem egészen olyanok voltak, mint amilyenekről most beszélünk. Itt a csomópontok (a gráf csúcsai) tantervi elemeket jelöltek, egy szakközépiskola vagy főiskola szakmai tárgyainak témaköreit. Él pedig akkor vezetett egyik témakörtől egy másikhoz, ha az utóbbi épült az előbbire. Ez tehát irányitott gráf volt, a probléma pedig, amelyet megoldani próbáltam az, hogy kimutassuk benne az ellentmondásokat és azok feloldása után egy olyan időbeli elrendezését adjuk a témaköröknek, amelynél minden témakör tanítása korábban történik, mint a ráépülő témaköröké. Az ellentmondások (a gráf körei ) az elemek kölcsönös egymásraépülését mutatták meg, amelyeket az egyes témakörök szétbontásával, vagy a kör elemeinek összevonásával lehetett feloldani. Így egy hálót kaptunk mivel az operációkutatásban a háló fogalmát a körmentes irányított gráfokra használják.

A tananyagelrendezés problémaköre a htk01-ben is előkerült, az e heti tematikában például az értelmes tanulás feltételei között a második: "A tanulónak releváns előző ismerettel kell rendelkeznie a befogadáshoz." És említhetném kazsu témaindítóját is, amelyben ezt írja: „Nem lehet elvárni hogy valaki 2. típusú feltételes mondatokat állítson elő angolul úgy, hogy még nem tanulta a Simple Past-ot.”

 

Megosztás a Facebookon Megosztás a Twitteren

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése